9 wskazówek, jak stworzyć zdrową i satysfakcjonującą poranną rutynę

Rutyny są niewątpliwie jednym z mocnych filarów naszej podróży do zdrowia i lepszego stylu życia. Ponieważ pracowitość jest naszą codziennością (niezależnie od branży, w której pracujemy), rutyny obowiązują być może bardziej niż kiedykolwiek. Rutyny to procesy, które wykonujemy niemal bezmyślnie. A jeśli odpowiednio je ustalimy, będziemy mogli „bezmyślnie” każdego dnia krok po kroku zmierzać do swoich celów.

Pośpieszny poranek = całodniowa katastrofa
Wręcz przeciwnie, bez nich możemy czuć się przytłoczeni, nieproduktywni i często bezradni. Jeśli nie masz żadnych „zdrowych” nawyków, a chciałbyś je rozpocząć, pamiętaj, aby zacząć od tego, który zaczyna się zaraz po otwarciu oczu: od porannej rutyny.

Nasz poranek nadaje ton całemu dniu. Korzystając z porannej rutyny, tak naprawdę mamy możliwość „wybrania” tego, jak będziemy się czuć danego dnia. Kiedy już zdasz sobie sprawę, że rzeczywiście masz wybór, możesz wykorzystać dzień w pełni. Jednocześnie poczujesz, że masz kontrolę. I tak właśnie się czujesz, proszę pana!

Z drugiej strony możemy zagwarantować, że jeśli Twój poranek będzie pośpieszny, będziesz się czuł tak samo przez cały dzień. Co więcej – jeśli ciągle się gdzieś spieszymy, nasz układ nerwowy ocenia to jako stres. Organizm przechodzi wówczas w tryb „walki lub ucieczki”. Gdy tylko ten tryb zostanie uruchomiony, nasz organizm reaguje tak, jakbyśmy byli w sytuacji zagrożenia życia – i po prostu nie nadążamy za komunikacją miejską.



Wtedy możesz całkiem dobrze przeciągnąć to na resztę dnia. Jeśli żyjesz przez większość czasu w tym trybie, nie jest możliwe prowadzenie życia o bardzo wysokiej jakości. Może być Ci trudno zasnąć, skoncentrować się lub wręcz przeciwnie, zrelaksować się, przebywać z innymi „tu i teraz” i mieć z nimi wartościowe relacje...


Wskazówki dotyczące tworzenia własnej porannej rutyny
Wspaniałą wiadomością jest jednak to, że możesz to zmienić samodzielnie – „wystarczy” stosując ustaloną poranną rutynę. Ale czasami trudniej to zrobić niż po prostu powiedzieć.

Abyśmy nie mówili tutaj tylko pod wiatr, przedstawiamy 9 wskazówek, jak stworzyć własną, solidną poranną rutynę.



1. Skoncentruj się na tym, jak chcesz się czuć w ciągu dnia i odpowiednio stwórz swoją poranną rutynę
Co mamy na myśli? Na przykład, jeśli chcesz się zrelaksować, spróbuj medytować rano. Jeśli jesteś bardziej energiczny, ćwicz. Jeśli chcesz mieć poczucie, że masz cały dzień pod kontrolą, poświęć kilka minut na organizację, zapisz listę rzeczy do zrobienia i 3 najważniejsze priorytety na dany dzień. Jeśli chcesz mieć poczucie, że robisz coś dla swojego zdrowia, dodawaj codziennie rano jedną torebkę swojego osobistego, personalizowanego vitapacku.

‍2. Stwórz poranną rutynę, która będzie dla Ciebie odpowiednia
Nie przejmuj się tym, co robi Twój najlepszy przyjaciel, partner lub osoba, którą obserwujesz w mediach społecznościowych. Może to nie być dla ciebie odpowiednie, może ci nie odpowiadać. W końcu wszyscy jesteśmy indywidualni pod każdym względem.

3. Rozpocznij poranną rutynę o tej samej porze każdego ranka
Tak, to oznacza wstawanie każdego ranka o tej samej porze, bez ustawiania budzika na „alleluja”. Budząc się o tej samej porze, kiedy zadzwoni pierwszy budzik (lub jeszcze lepiej, całkowicie naturalnie), wzmacniasz naturalny rytm dobowy Twojego organizmu.

Oczywiście pomocne jest także kładzenie się spać o tej samej porze każdego wieczoru. Tak więc, jeśli będę to brać w kółko, twoja poranna rutyna zacznie się poprzedniego wieczoru!

4. Zarezerwuj czas dla siebie
Pomoże Ci to przygotować się na dobre samopoczucie. To z kolei wpłynie na to, jak wpłyniesz na ludzi wokół ciebie. Może to oznaczać, że będziesz musiał wstać wcześniej niż zwykle, ale uwierz mi – będzie warto. A poza tym po kilku dniach tak się do tego przyzwyczaisz, że nie uwierzysz, że przez całe życie robiłeś to inaczej.



5. Przygotuj wszystko, co możesz poprzedniego wieczoru
Wieczór może dobrze przygotować Cię na poranny sukces. Przygotuj to, w czym chcesz biegać. Miej książkę, którą chcesz przeczytać, w zasięgu wzroku. Kupuj zdrową żywność dzień wcześniej i wymyśl zdrowe śniadanie dzień wcześniej. Im bardziej pozwolisz sobie na pełne przebudzenie, tym łatwiejsza będzie dla ciebie rutyna.

6. Zacznij prosto
Rozumiemy, że chciałbyś mieć wszystko to, co najlepsze na raz. Jednak im mniej zaczniesz, tym bardziej zwiększasz swoje szanse na sukces. Na początek wybierz dwie lub trzy rzeczy, które są dla Ciebie łatwe do wdrożenia (i być może opierają się na sobie) i będą miały ogromny wpływ na Twoje życie.

Na przykład: rano weź prysznic, następnie weź vitapack i popij szklanką wody. Gdy będziesz już w tym konsekwentny przez kilka dni lub tygodni, dodaj np. przeczytanie jednego rozdziału książki zaraz po wypiciu szklanki wody.

7. Stwórz wokół telefonu granice, które tylko wzmocnią Twoją poranną rutynę
Każdy związek potrzebuje granic – nawet ten z telefonem. Ustal zasadę, że nie odbierasz telefonu przed... około 8:00. Jeśli wstaniesz o 6:30, masz całe półtorej godziny dla siebie – to wszystko! Prowadzenie dziennika, medytacja, ćwiczenia, higiena i samorozwój... Cokolwiek chcesz i potrzebujesz.

Wspaniałą zasadą jest to, aby w ogóle nie zabierać telefonu do sypialni. W końcu te stare analogowe budziki mają coś w sobie.



8. Utwórz listę kontrolną swojej porannej rutyny
Wyciewyrobienie nawyku wymaga czasu. Pomóż sobie, sprawdzając każdy krok każdego ranka przez (przynajmniej) pierwszy tydzień. Taka podpora w wyrobieniu zdrowego nawyku jest bezcenna i tym samym zwiększa Twoją szansę na sukces.

9. Nie załamuj się, jeśli pominiesz dzień lub krok porannej rutyny
Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i czasami życie nie życzy nam dobrze. Jeśli kiedykolwiek odejdziesz od swojej rutyny, nie zadręczaj się tym. Wyciągnij z tego wnioski i następnego ranka wróć na właściwe tory!

Teraz masz wszystko, czego potrzebujesz, aby stworzyć własną, solidną i satysfakcjonującą poranną rutynę. Nawet zapracowani rodzice mogą to osiągnąć. A to wszystko poprzez poświęcenie tylko pięciu do dziesięciu minut każdego ranka dla siebie.