Bębnica? Zaparcie? Bębnica? Pokonaj niestrawność raz na zawsze

Czy wiesz, że zdrowie naszych jelit jest bramą do naszego ogólnego stanu zdrowia? Nie bez powodu ośrodki nazywane są „drugim mózgiem”. Nasz układ żołądkowo-jelitowy to bardzo złożony system, który komunikuje się z nami nieprzerwanie, dzień po dniu, nawet nie zdając sobie z tego sprawy.

Wpływ na to ma wiele czynników, a wybory żywieniowe są tylko jednym z nich. Do tego dochodzą narkotyki, alkohol, picie alkoholu, stres itp. To są właśnie powody, dla których problemy jelitowe stały się dla wielu codziennością. Wybór diety i stylu życia może pomóc zrównoważyć i przywrócić zdrowie jelit, promując ogólną wewnętrzną harmonię i przyczyniając się do optymalnego zdrowia.

Objawy problemów trawiennych
Dysfunkcje trawienne są fizycznie i społecznie niewygodne i wyniszczające. Mogą objawiać się jako:

  • bębnica
  • bębnica
  • zaparcia lub biegunka
  • ból brzucha
  • choroba skóry
  • alergie i nietolerancje
  • bóle głowy
  • zmęczenie
  • niski poziom energii
  • wahania nastroju
  • niezdolność do koncentracji
  • niepokój i stres
  • ból w mięśniach


Objawy te nie są normalne i zdecydowanie nie powinny występować regularnie przy zdrowym trawieniu. Jeśli tak, Twoje ciało daje Ci sygnał, że coś jest nie tak.



Mikroflora jelitowa

Termin opisujący dynamiczną społeczność mikroorganizmów w jelitach to mikrobiota lub mikrobiom. Obejmuje bakterie, grzyby, wirusy, archeony i pierwotniaki, które zapewniają osobnikom obfitość komórek i genów istniejących w organizmie i w nim. Około 95% tych mikroorganizmów można znaleźć w przewodzie pokarmowym.

W mikroflorze jelitowej występuje około tysiąca gatunków bakterii, z których każda odgrywa inną rolę w organizmie. Niektóre z tych bakterii są pożyteczne, inne zaś szkodliwe. Kiedy w przewodzie pokarmowym mamy więcej szkodliwych bakterii niż pożytecznych, powoduje to brak równowagi (dysbiozę). I to jest problem.

Dysbioza wskazuje na zły stan zdrowia jelit i może nie tylko przyczyniać się do szeregu problemów trawiennych, ale może także upośledzać funkcjonowanie całego organizmu. Od wchłaniania składników odżywczych z pożywienia po kontrolę wagi, dobre zdrowie psychiczne, stan skóry i działanie naszego układu odpornościowego.

W jaki sposób połączone są jelita i inne układy naszego organizmu?
1. Jelita i układ odpornościowy
Związek między jelitami a układem odpornościowym jest złożony, ale jedno jest pewne: są one całkowicie ze sobą powiązane. Około 70% do 80% naszego układu odpornościowego znajduje się w jelitach, dlatego utrzymanie zdrowych jelit jest niezbędne dla optymalnego funkcjonowania układu odpornościowego.

U zdrowej osoby układ odpornościowy wspomaga rozwój pożytecznych drobnoustrojów w jelitach i odwrotnie, zdrowe jelita wspierają rozwój komórek odpornościowych i dostrajanie odpowiedzi immunologicznej. Zdrowa komunikacja między jelitami a układem odpornościowym sprzyja reakcji ochronnej przeciwko patogenom.

Około 70-80% naszego układu odpornościowego znajduje się w jelitach.



2. Oś jelita-mózg

Być może słyszałeś, że jelita nazywane są „drugim mózgiem”, ponieważ mieszczą miliony komórek nerwowych. Termin ten odnosi się do dużego odsetka chemicznych „przesłańców” w organizmie, które są odpowiedzialne za nastrój i są produkowane w jelitach.

Dlaczego możesz czuć całą gamę emocji i doświadczeń w swoich wnętrznościach? „Motyle w brzuchu”, gdy jesteś zakochany lub bardzo zdenerwowany? Ponieważ mózg i jelita są ze sobą połączone. I to nie tylko przypadkowo – oś jelitowo-mózgowa jest ważna dla ogólnego stanu zdrowia człowieka. „Wysyłają sobie wiadomości” i wspólnie pełnią ważną funkcję dla funkcji emocjonalnych i poznawczych.

Niestrawność często idzie w parze z niskim nastrojem, zamgleniem mózgu i brakiem możliwości koncentracji. Szansa?

3. Połączenie jelita i skóry

Nasza skóra może działać jak „okno na nasze zdrowie”. Daje wgląd w to, co dzieje się w naszym organizmie. Brak składników odżywczych, stany zapalne, słabe nawodnienie, duży stres, niewystarczająca ilość snu, złe trawienie – to wszystko jako pierwsze objawia się na naszej skórze. Podobnie jak w przypadku innych układów w organizmie, zdrowie naszych jelit ma bezpośredni wpływ na zdrowie naszej skóry. I – co zaskakujące – oba czerpią korzyści z regularnego odżywiania.

Jak wspomniano powyżej, gdy jelita wykazują dysbiozę, możesz doświadczyć szeregu dyskomfortów, a nawet problemów zdrowotnych. Problemy skórne są często spowodowane stanem zapalnym (ochronna odpowiedź immunologiczna organizmu na zagrożenie). Kiedy w organizmie występuje stan zapalny, zdrowie naszych jelit jest zagrożone – co może przekształcić się w ogólnoustrojowe zapalenie, powodując stres oksydacyjny, brak równowagi poziomu cukru we krwi, zwiększoną liczbę bakterii chorobotwórczych itp., co z kolei objawia się na naszej skórze.

Odżywiając nasze jelita, nie tylko wspieramy zdrową mikroflorę jelitową, ale także wspieramy zdrowie naszej skóry od środka.

Nasza skóra może działać jak okno na nasze zdrowie, dając wgląd w to, co dzieje się w środku.



Dwa kluczowe sposoby wspierania zdrowia jelit
Zarówno PREbiotyki, jak i PRObiotyki odgrywają kluczową rolę w poprawie funkcjonowania mikroflory jelitowej, zwiększając ilość przyjaznych bakterii w żołądku. Włączenie obu tych „biotyków” do diety pomoże poprawić funkcjonowanie przewodu pokarmowego, zmniejszyć stan zapalny, wesprzeć trawienie, wzmocnić układ odpornościowy i nie tylko.

Jedz żywność prebiotyczną

Oznacza to żywność, która odżywia bakterie jelitowe i wspiera zdrowie układu trawiennego i odpornościowegosystem. Pokarmy prebiotyczne to: koper włoski, cebula, brokuły, czosnek, szparagi oraz pokarmy o wysokiej zawartości błonnika (pełne ziarna, owoce, warzywa). Pomagają odżywić bakterie w jelitach oraz zwiększyć ich liczbę i różnorodność.

Te pokarmy pomagają wytwarzać krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (SCFA), które są ważne dla zdrowia naszych jelit. SCFA powstają w wyniku fermentacji niestrawnego błonnika i wspierają ogólną równowagę jelitową. Na przykład SCFA wpływają na wiele komórek i funkcji organizmu, co może prowadzić do zmian w funkcjonowaniu układu odpornościowego w jelitach, a także wpływać na komórki odpornościowe, takie jak limfocyty T regulatorowe (komórki, które informują organizm, jak reagować na patogeny i zarazki).

Włącz probiotyki

Pokarmy bogate w probiotyki, takie jak jogurt, kefir, kiszona kapusta czy kombucha, pomagają rozwijać dobre bakterie jelitowe.

Probiotyki pomagają „zapełnić” nasze jelita dobrymi bakteriami, które wspierają i tworzą zdrową równowagę.

Możesz osiągnąć jeszcze więcej, włączając codzienny suplement probiotyczny – pomaga to korzystnie wpłynąć na całą pracę przewodu pokarmowego i zwiększyć ilość pożytecznych bakterii.

Dbanie o zdrowie układu trawiennego i mikroflorę jelitową jest kluczem do maksymalizacji ogólnego stanu zdrowia i optymalnego funkcjonowania. Wprowadzając zmiany w diecie i stylu życia, możesz wspomóc pracę jelit, a także równowagę innych układów organizmu.